Jumaat, 31 Disember 2010

gambar lelaki arab yang cuba menganggu pelajar malizi

haa..ni dia..dah nampak sket rupa parasnya yang dicari2 selama ini.....insyaallah boleh la lepas ni wat report....
sambungan dari cerita dibawah....
sebenarnya lepas kami beramai2 tolak pintu rumah tu..dia terus berlalu pergi hilang entah kemana sebab beberapa minit lepas tu,ustaz yang ustazah zailin(raisah mansurah) tepon dah sampai..tapi tak sempat nak bertembung dengan si mamat ni......mereka pulang kerumah masing2 dengan ditemani oleh musyrif yang datang bertandang pada petang itu walaupun maghrib belum masuk..hehe
gitu la citernyer....wallahualam....selebihnya..mohon ribuan kemaafan kerana cerita tak sehebat mana...

untuk dapat kan asas penting hikmah..

bismillahi wal hamdulillah...

1;....ada ketaqwaan,
2;...ada kefakihan dalam agama,
3;...berpegang teguh dengan alquran dan sunnah rasulullah,
4;...luas cara penyampaian....

rukun dakwah;
1;...dai'e >>pendakwah
2;..mad'u >>orang yg didakwah
3;..risalah >>msg dan
4;..wasilah >>perantaraan..

**yang asas dulu..pahni nanti kita sebut yang umum..belum khatam habih lagi..semoga ketemu kembali ya..

Isnin, 27 Disember 2010

peristiwa semalam...


bismillahirrahmanirrahim..
sedikit pengalaman yang ingin dikongsi bersama sahabat2 yang disayangi fillah....
tika saat mereka dan saya kalut membuat persiapan terakhir untuk ke airport...dan ketiaka sahabat2ku sibuk keluar masuk rumah...ada satu lembaga yang tak diundang ingin memboloskan dirinya masuk ke kediaman kami......apakah tiada sedikit pun perasaan bersalah padanya????
ya Allah...terasa jantungku berdegup kencang dan terasa menggeletar lututku tika uda(ahli betku )berteriak...."kak cik,ada laki arab nak masuk rumah...."
"hah!!!??dia nak buat apa?awat tak kunci pintu pagar???"bertalu2 aku bertanya padanya..."tak tahu kak cik...dia sebut zibalah..zibalah...tak sempat nak kunci,dia dah tolak dulu....nasib sempat masuk umah.."
~alhamdulillah lega sket.~~'adusss.....apa ni???'
loceng ditekan dengan nyaring berkali2...~'yaAllah..selamatkan aku dan sahabat2ku yang lain..',doaku dalam hati sambil fikiran melayang2 teringatkan ahli baitku(acu) seorang lagi belum pulang dari kedai berdekatan.....~~bismillahiawakaltu alallah...semoga dia selamat kembali dan aku harap sangat ahli bait aku tu selamat..takpun ada seseorang menemaninya pulang.....'
tika beberapa saat kemuadian.....terdengar suara orang bercakap2 diluar...sah!acu dah balik...alhamdulillah dia bersama beberapa org yg lain....
lambat2 kami buka pintu kerana mamat arab itu berada diluar dan ingin menceroboh masuk...haaa bukak ja pintu...berterabur acu dan yang lain masuk termasuklah mamat arab yang sorang ni..aaaaa semua yang dalam rumah menjerit ketakutan sambil beramai2 menolak pintu dan akhirnya kami berjaya menutup pintu dgn selamat...mujur la raisah ada masa tu....terus dia talipon ustaz agar datang segera......(mls nk tulis dah le..nk study...kepala pusing lak tu) bersambung...

Jumaat, 17 Disember 2010

aku..~~hampir futur


DIA tak pernah kecewakan hamba2NYA..
tapi...manusia selalu kecewakan sesama manusia...
DIA sentiasa sayang kita..
manusia belum tentu dapat sayang kita sepenuhnya..
kita tak perlu rasa cemburu pada Allah..
kerana kasih sayang DIA tak pernah berbelah bahagi..
tapi...kita selalu ada perasaan cemburu sesama kita..kenapa yaaa???
wallahualam...

sahabat2 yang dikasihi fillah...bimbinglah aku....tegurlah aku setiap kali aku melakukan kesilapan..tak kira kesilapan itu besar atau kecil...aku memerlukan teguran dan dorongan serta nasihat yang membina dari kalian...
aku hampir futur....mahu rebah...aku seolah2 hilang tempat pergantunagn......YA ALLAH...tunjukkanlah aku jalan redhoMU...AMIN....YA RABB.
semoga kita tergolong diantara golongan orang2 yang berjaya insyaAllah...=(.

Isnin, 29 November 2010

menuju ke gerbang imtihan

bismillahirrahmanirrahim....
alhamdulillah...sesekali terasa segar bila selalu mengingati dan merenung kebesaran ALLAH...betapa agungnya DIA dalam mencipta langit dan bumi serta segala isi dunia...SUBHANAALLAH.....
sedetik demi sedetik berlalu meninggalkan kita....jauh..jauh..dan semakin jauh dengan masa lalu..kini kita akan tempuhi masa depan yang belum pasti..apakah kita masih disini sedetik lagi?atau berada dikuburan??atau....berbagai persoalan timbul walaupun kita tahu..semua itu sudah pun ditentukan buat kita hanya DIA MAHA MENGETEHUI segala sesuatu.

aku...sebagai seorang mahasiswi..apakah aku sudah bersedia menghadapi imtihan duniawi yang bakal tiba tidak lama lagi sebelum menghadapi imtihan ukhrawi????ah!masih banyak lagi perkara yang tidak aku selesaikan...mapukah aku lakukannya sebelum masa itu tiba....buka mata tanya hati.aku perlu bangkit malah mesti bangkit dari mimpi yang panjang sebelum aku dikejutkan dengan kejutan yang tak mapu aku hadapi..nauzubillah..semoga ALLAH meringankan kerja2ku,memberi petunjuk kepadaku dan memudahkan segala urusanku.insyaAllah..bukan sekadar aku sahaja...tapi semua sahabat2 ku yang dekat dan jauh..Amin.....

asahlah perisai itu setajam-tajamnya,
usahalah menjadi yang terbaik sebelum mendapat yang terbaik,
jangan dipersiakan masa yang ada,
sesungguhnya masa itu ibarat pedang malah lebih tajam dari itu.....jika kita menggunakannya sebaik mungkin,maka dia pula akan menikam kita dengan ketajamannya...
disiplinkan diri,sentiasalah menjaga hubungan kita dengan manusia supaya hati menjadi tenang dan senang..
semoga kita sama2 tergolong dan digolongkan diantara golongan yang berjaya insyaAllah....Amin...
wallahualam:)

Jumaat, 26 November 2010

oh adiputra....u r so much better than me

Sajak adi putra…

Akulah adi putra,melayu tidak pernah lupa,duduk di tahun satu..

Rasanya tersiksa,tiada siapa peduli ,

tetapi aku bisa bedakan,ilmu Allah bagi dan ilmu diajar guru,

Bermula dgn abc,123,alif ba ta,

Dimana bilian kemana perginya zulian,

Dimana tafsir Alquran dimana doa2 para nabi para wali,

Untuk apa aku disini,aku bersedia resianal,aku berfikir internasional,

Pandai aku,bijak aku,comel aku,hanya untuk ditonton diuji dan dipuji

Aku malu,alangkah ruginya mereka,

Untuk apa semua ini,dimata mata hati mereka,

Pujian biarlah bertempat,marah biarlah bersopan,kurang ajar biarlah berbudi bahasa,

Tersilap mereka tak Nampak,tersurat saja mereka lihat,dimana silapnya..

RASULULLAH memipin ummah,hebatnya baginda,

Pimpinlah aku,doakanlah aku,

Aku punya cita2,aku punya idola,

Barangkali aku kecil,mereka hanya ketawa,

ALLAH maha Perkasa,tafsir quran itu hebat,

…penerang hati,matematik itu tunjang ilmu,

Ayuh bangsaku,bagngunlah!!

kita bertemankan islam,kita penuhkan ilmu didada,

kita jadikan malayan hebat dipersada dunia,

bersamaku adi putra,

akulah model insan,anak yg di keluarkan,

pepatah bangsa telah mengatakan,sebiji kelapa,

kalau asal benih yang baik,jatuh kelaut menjadi pulau,

dan engkaulah Anuar Ibrahim,yang dahulunya,

sebiji kelapa hari ini tegak berdiri menjadi pulau yang gagah…

mari berjuang..

lailaha illallah..Muhammadur rasulullah...
sunah dijalan ALLAH,
berjuang fisabilillah...

wahai para pejuang maralah kehadapan,
kerahkanlah tenagamu dan juga fikiran,
korbankanlah hartamu sekalipun jiwa raga,
berjuang membebaskan pelastin yang tercinta,


wahai para pencinta keadilan,
jangan gentar berjuang bersama,
kezaliman yang bermaharajalela..
kita gempur hingga ke hujungnya..

ayuh bersatu demi pelastin,
bersama kita berjuang untuk pelastin,
tak kira walau diancam senjata,
kerana ALLAH kita mara...

hentikanlah penderitaan dan juga kezaliman,
kembalikan lah keamanan dibumi anbiak,
berdoa kepada ILAHI,
agar pelastin akan merdeka,
kekal sentosa selamanya...

Ahad, 21 November 2010

kisah perempuan miskin dan lembu tua



Kisah penderitaan dan keperitan yang dilalui oleh penduduk Gaza
tersebar ke seantero dunia. Semua marah, benci, kesumat dan mendidih
pedih. Lebih banyak yang terasa sayu dan terharu apabila kanak-kanak
kecil nan comel menjadi korban muntahan peluru dan darah membasah bumi
tanpa henti.

Tragedi dasyhat ini juga sampai juga ke pengetahuan seorang perempuan
tua yang hidup miskin di salah sebuah kampung di Yaman. Sama seperti
orang lain, dia juga turut sedih dan pilu sehingga berjurai air mata.

Lantas suatu hari, dia berazam sedaya upaya untuk cuba membantu
sekadar mampu. Kebetulan , 'harta' yang dia ada hanyalah seekor lembu
tua, terlalu uzur, kurus dan sudah tidak bermaya.
Dengan semangat tinggi dan perasaan simpati amat sangat, dia berhajat
menyedekahkan lembunya itu kepada penduduk Gaza lalu berjalan kaki
dari rumah pergi ke salah sebuah masjid di Yaman sambil memegang lembu
tunggal kesayangannya itu.

Kebetulan hari itu Jumaat dan para jemaah sudah mengerumuni pekarangan
masjid untuk melaksanakan ibadat tersebut.

Ketika itu, betapa ramai yang memerhati dan menyorot mata melihat
gelagat perempuan tua nan miskin dengan lembunya yang berada di sisi
luar masjid. Ada yang mengangguk, ada yang menggeleng kepala. Tanpa
kecuali ada juga yang tersenyum sinis malah terpinga-pinga melihat
perempuan miskin itu setia berdiri di sisi lembunya.

Masa berlalu, jemaah masjid walaupun khusyuk mendengar khutbah imam
namun sesekali memerhati dua mahkhluk tuhan itu. Perempuan dan lembu
itu masih di situ tanpa ada cebis rasa malu atau segan diraut wajah.

Setelah imam turun dari mimbar, solat Jumaat kemudiaannya dilakukan,
biar dibakar terik mentari dan peluh menitis dan memercik di muka,
perempuan dan lembu tua itu masih lagi di situ.

ImageSebaik selesai sahaja semua jemaah solat dan berdoa, tiba-tiba
perempuan itu dengan tergesa-gesa mengheret lembu itu betul-betul di
depan pintu masjid sambil menanti dengan penuh sabar tanpa
mempedulikan jemaah yang keluar. Ramai juga yang tidak berganjak dan
perasaan ingin tahu, apa bakal dilakukan oleh perempuan tua itu.

Tatkala keluar imam masjid, perempuan tua itu bingkas berkata :" Wahai
imam, aku telah mendengar kisah sedih penduduk di Gaza. Aku seorang
yang miskin tetapi aku bersimpati dan ingin membantu. Sudilah kau
terima satu-satunya lembu yang aku ada untuk dibawa ke Gaza, beri
kepada penduduk di sana."

Gamam seketika. Imam kaget dengan permintaan perempuan itu namun
keberatan untuk menerima. Ya, bagaimana nak membawa lembu tua itu ke
Gaza, soal imam itu. Keliling-kelalang para jemaah mula
bercakap-cakap. Ada yang mengatakan tindakan itu tidak munasabah
apatah lagi lembu itu sudah tua dan seolah-olah tiada harga.

"Tolonglah..bawalah lembu ini ke Gaza. Inilah saja yang aku ada. Aku
ingin benar membantu mereka," ulang perempuan yang tidak dikenali itu.
Imam tadi masih keberatan.Masing- masing jemaah berkata-kata dan
berbisik antara satu sama lain. Semua tertumpu kepada perempuan dan
lembu tuanya itu.

Mata perempuan tua yang miskin itu sudah mula berkaca dan berair namun
tetap tidak berganjak dan terus merenung ke arah imam tersebut. Sunyi
seketika suasana.

Tiba-tiba muncul seorang jemaah lalu bersuara mencetuskan idea:" Tak
mengapalah, biar aku beli lembu perempuan ini dengan harga 10,000
riyal dan bawa wang itu kemudian sedekahkanlah kepada penduduk di Gaza.

Imam kemudiannya nampak setuju. Perempuan miskin yang sugul itu
kemudian mengesat-ngesat air matanya yang sudah tumpah. Dia membisu
namun seperti akur dengan pendapat jemaah itu.

Tiba-tiba bangkit pula seorang anak muda, memberi pandangan yang jauh
lebih hebat lagi:"Apa kata kita rama-ramai buat tawaran tertinggi
sambil bersedekah untuk beli lembu ini dan duit itu nanti diserahkan
ke Gaza?"

Perempuan itu terkejut, termasuk imam itu juga. Rupa-rupanya cetusan
anak muda ini diterima ramai. Kemudian dalam beberapa minit bidaan itu
pun bermula dan ramai kalangan jemaah berebut-rebut menyedekahkan wang
mereka untuk dikumpulkan.

Ada yang membida bermula dari 10,000 ke 30,000 riyal dan berlanjutan
untuk seketika. Suasana pekarangan masjid di Yaman itu menjadi riuh,
apabila jemaah membida 'bertubi-tubi' sambil bersedekah.

Akhirnya lembu tua, kurus dan tidak bermaya milik perempuan tua miskin
itu dibeli dengan harga 500,000 riyal (sekitar RM500,000.00) !

Semua melalui bidaan para jemaah dan orang ramai yang simpati dengan
penduduk Gaza termasuk niat suci perempuan miskin itu. Paling manis,
setelah wang itu diserahkan kepada imam masjid itu, semua sepakat
membuat keputusan sambil salah seorang jemaah bersuara kepada
perempuan tua itu.

"Kami telah membida lembu kamu dan berjaya kumpulkan wang sejumlah
500,000 riyal untuk memiliki lembu itu.

"Akan tetapi kami telah sepakat, wang yang terkumpul tadi diserahkan
kepada imam untuk disampaikan kepada penduduk Gaza dan lembu itu kami
hadiahkan kembali kepada kamu," katanya sambil memerhatikan perempuan
tua nan miskin itu kembali menitiskan air mata...gembira.

Tanpa diduga, Allah mentakdirkan segalanya, hajat perempuan miskin itu
untuk membantu meringan beban penderitaan penduduk Palestin akhirnya
tercapai dan dipermudahkan sehingga berjaya mengumpulkan wang yang
banyak manakala dia masih lagi terus menyimpan satu-satunya 'harta'
yang ada. Subhanallah.

Justeru, iktibarnya ialah segala niat murni yang baik sentiasa
mendapat perhitungan dan ganjaran Allah apatah lagi ianya datang
daripada hati kecil seorang yang miskin yang mahu membantu umat islam
yang menderita akibat dizalimi rejim zionis israel biarpun diri serba
payah dan serba kekurangan.- azm

(Kisah ini telah disusun semula daripada cerita Timbalan Mursyidul Am
PAS Dato' Haron Din kepada Harakahdaily melalui kisah benar yang
dipaparkan di sebuah majalah Arab)
p/s;sebagai peringatan da ikhtibar buat kita...

Jumaat, 12 November 2010

teman & sahabat..

Apabila kita ingin berteman,
Janganlah kerana kelebihannya,
Kerana mungkin dengan satu kelemahan,
Kita mungkin akan menjauhinya....

Andai kita ingin berteman,
Janganlah kerana kebaikannya,
Kerana mungkin dengan satu keburukan,
Kita akan membencinya....

Andai kita inginkan sahabat yang satu,
Janganlah kerana ilmunya
Kerana apabila dia buntu,
Kita mungkin akan memfitnahnya....

Andai kita inginkan seorang teman,
Janganlah kerana sifat cerianya,
Kerana andai dia tidak pandai menceriakan,
Kita mungkin akan menyalahkannya....

Andai kita ingin bersahabat,
Terimalah dia seadanya,
Kerana dia seorang sahabat,
Yang hanya manusia biasa....

Jangan diharapkan sempurna,
Kerana kita juga tidak sempurna,
Tiada siapa yang sempurna.
Maka yakinlah dgn Allah kerana Dia Yang Maha Sempurna atas segalanya...

wallahualam....

jadilah yang terbaik...


Jadilah Dirimu Sendiri Yang Terbaik
Jika kau tak dapat menjadi meranti di puncak bukit
Jadilah aur di lembah, tapi jadilah aur yang teranggun di sisi bukit
Kalau bukan pokok, aur saja pun jadilah

Jika kau tak boleh menjadi rimbun,
jadilah rumput Dan hiasilah jalan di mana-mana

Jika kau tak dapat menjadi haruan, jadilah sepat
Tapi jadilah sepat yang terlincah di dalam paya

Bukan semua boleh menjadi nakhoda,
lainnya harus mengikut saja
Pasti ada sesuatu untuk semua. Kerana
Ada tugas yang berat,
ada tugas yang ringan
Antaranya dibuat yang mana lebih berdekatan

Jika kau tak dapat menjadi bulan,
jadilah bintang yg bergemerlapan,
Jika kau tak dapat menjadi semut
jadilah unggas dirimba
yang selalu bernyanyi riang dan menghiburkan
Bukannya mengikut besar kau kalah ataupun menang
Jadilah dirimu sendiri yang terbaik.

Falsafah Hidup:
Hidup adalah kegelapan
jika tanpa hasrat dan keinginan.
Dan semua hasrat - keinginan adalah buta
jika tidak disertai pengetahuan.
Dan
pengetahuan adalah lupa jika tidak diikuti pelajaran.
Dan
setiap pelajaran akan sia-sia jika tidak disertai cinta.

Selasa, 9 November 2010

warkah 1


bismillahirrahmanirrahim...

assalamualaikum wahai sahabat seperjuangan sekalian...

sempena imtihan yang bakal tiba ini,inginku memohon jutaan kemaafan atas salah silap,terkasar bahasa,terguris hati dan sebagainya...ketahuilah wahai sahabatku...sesungguhnya tiada manusia yang kamil dimuka bumi ini melainkan pencipta yang maha ESA.

imtihan hampir tiba...sudah cukupkah persediaan kita???rasa belum terlewat untuk kita mengukuhkan benteng2 yang masih rapuh!kalau kita berjaya,kita gembira,kita tersenyum.andai sebaliknya kita kecewa,kita menangis.

pernahkah kita muhasabah semula atas apa yang terjadi???siapakah yang harus dipersalahkan?oleh itu wahai sahabatku...mulai saat ini,manfaatkanlah masa yang masih berbaki dengan sebaiknya.lalai sesaat menyesal setahun(nauzubillah..).selagi kaki belum melangkah masuk kedewan peperiksaan,kita masih punya masa!!hargailah harapan insan2 yang menyayangi kita dan menanti kepulangan kita kepangkuan mereka...

wallahualam..

by:kak anjang alin...(aku pun tak kenal..dah lama balik mesia kot)

Isnin, 8 November 2010

ya ILAHI..


Bismillahirrahmanirrahim..

Ya Allah…aku manusia lemah…

Saat ini aku teramat lemah…

Kepada siapa lagi harusku mengadu melainkan kepadamu ya Ilahi…

Ya Allah…bimbinglah aku….tabahkanlah hatiku,

Aku tak bisa bertahan lagi…

Kemana harusku bawa hati yang penuh kedukaan ini…??

Ya Allah……

Tolonglah aku…

Aku memerlukan pertolongan darimu untuk menuju jalan redhoMU…

Aku hina….hina disampingMU….

Aku malu…malu untuk berhadapan denganMU..

bagaimana nanti untuk aku bertemu MU ya Allah..

Adakah bisa aku berjumpa denganMU…

Ya Allah…

Ampunilah doa2ku yang terlalu tinggi ini…

Terlalu banyak nikmatMU yangku kufuri…

Ya Allah……….

Pandanglah aku…

Lihatlah diriku…

Renunglah aku walau sekilas…

Aku memerlukan perhatian dariMu ya Tuhanku…

YA ALLAH..

aku merinduiMU...

Amenn...

wallahualam.........

Sabtu, 6 November 2010

KEAZAMAN....

Tersedarku dari lamunan,

Kisah sejarahku lupakan,

Ku semai benih2 harapan..

Bersama sejuta impian.

Dengan azam dan keyakinan,

Tempuhi cabaran kehidupan,

Terwujud segala ketabahan,

Berikanku kekuatan dan keimanan.

ku mengharapkan kejayaan,

Menanti dihadapan,

Namun hakikat belum nyata,

Harus berusaha..

Suatu hari nanti,

Pastiku kan berjaya,

Akan aku buktikan,

Padamu ayah bonda,

Disitu kita lihat,

Kebenaran hakikat,

Impian jadi nyata,

Kata telah dikota.

Bukan khayalan,

Dan bukan lakonan,

Tapi inilah kenyataan,

Kerana cita diiringi doa,

Pasti aku akan berjaya....

p/s;doakan kami dirantauan...insyaAllah..

Rabu, 20 Oktober 2010

bicaraku hari ini....


==>orang jahil yang sifatnya pemurah lebih ALLAH cintai daripada orang alim atau ahli ibadah yang kedekut...

==>persoalan hati adalah persoalan yang pertama dan utama....ikhlaskan niat dalam apa jua pekerjaan sekalipun..

==>biarlah kita terlindung di DUNIA atau DI PANDANGAN MATA MANUSIA,tetapi kita di kenali oleh penduduk langit dan alam semesta.....

==>ambillah harta itu sekadarnyaaa...

==>manusia tidak boleh disamakan dengan konsep keperluan...

==>orang kaya lebih mudah cenderung untuk lakukan maksiat..tapi itu tidak semestinya...

wallahualam......
p/s; yg tak betul..tolong betulkan...kalau terlalu ringkas,tolong huraikan...syukran

Ahad, 26 September 2010

bidadarimuu....(^__^)


kaulah bidadari dalam hidupku
yang selalu hadir di dalam mimpiku,
bunga yang selalu harungi hariku,
anugerah tuhan yang sempurnakan ku...

bila kau jauh aku selalu rindu..
bila kau ada,hatikan berbunga...
ku akan selalu menjadi bintangmu,
menerangi gelap dan mimpimu...
aku setia di sini mengusap tangismu,
menemani sunyi di hatimu..

bila kau jauh aku selalu rindu..bila kau ada hatikan berbunga..

untuk renungan bersama....


Selama hampir sembilan tahun menetap di Mekah dan membantu ayah saya menguruskan jemaah haji dan umrah, saya telah melalui pelbagai pengalaman menarik dan pelik. Bagaimanapun, dalam banyak-banyak peristiwa itu, ada satu kejadian yang pasti tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.

Ianya berlaku kepada seorang wa nita yang berusia di pertengahan 30-an.Kejadian itu berlaku pada pertengahan 1980-an semasa saya menguruskan satu rombongan haji. Ketika itu umur saya 20 tahun dan masih menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Kebetulan ketika itu saya balik ke Mekah sekejap untuk menghabiskan cuti semester.

Saya menetap di Mekah mulai 1981 selepas menamatkan pengajian di Sekolah Agama Gunung Semanggol, Perak. Keluarga saya memang semuanya di Mekah, cuma saya seorang saja tinggaldengan nenek saya di Perak. Walaupun masih muda, saya ditugaskan oleh bapa saya, Haji Nasron untuk menguruskan jemaah haji dan umrah memandangkan saya adalah anak sulung dalam keluarga..

Berbalik kepada cerita tadi, ketibaan wa nita tersebut dan rombongan haji di Lapangan Terbang Jeddah kami sambut dengan sebuah bas. Semuanya nampak riang sebab itulah kali pertama mereka mengerjakan haji.

Sebaik sampai, saya membawa mereka menaiki bas dan dari situ, kami menuju ke Madinah. Alhamdulillah, seg alan ya berj alan lancar hinggalah kami sampai di Madinah. Tiba di Madinah, semua orang turun dari bas berkenaan. Turunlah mereka seorang demi seorang sehingga tiba kepada giliran wa nita terbabit..

Tapi tanpa apa-apa sebab, sebaik sahaja kakinya mencecahkan bumi Madinah, tiba-tiba wa nita itu tumbang tidak sedarkan diri. Sebagai orang yang dipertanggungjawabk an mengurus jemaahitu, saya pun bergegas menuju ke arah wa nita berkenaan. "Kakak ni sakit," kata saya pada jemaah-jemaah yang lain. Suasana yang tadinya tenang serta merta bertukar menjadi cemas.Semua jemaah nampak panik dengan apa yang sedang berlaku.

"Badan dia panas dan menggigil. Kakak ni tak sedarkan diri, cepat tolong saya...kita bawa dia kehospital," kata saya.Tanpa membuang masa, kami mengangkat wa nita tersebut dan membawanya ke hospital Madinah yang terletak tidak jauh dari situ. Sementara itu, jemaah yang lain dihantar ke tempat penginapan masing-masing.

Sampai di hospital Madinah, wa nita itu masih belum sedarkan diri. Berbagai-bagai usaha dilakukan oleh doktor untuk memulihkannya, namun semuanya gagal. Sehinggalah ke petang,wa nita itu masih lagi koma. Sementara itu, tugas mengendalikan jemaah perlu saya teruskan. Saya terpaksa meninggalkan wa nita tersebut terlantar di hospital berkenaan. Namun dalam kesibukan menguruskan jemaah, saya menghubungi hospital Madinah untuk mengetahui perkembangan wa nita tersebut.

Bagaimanapun, saya diberitahu dia masih tidak sedarkan diri. Selepas dua hari, wa nita itu masih juga tidak sedarkan diri. Saya makin cemas, maklumlah, itu adalah pengalaman pertama saya berhadapan dengan situasi seperti itu. Memandangkan usaha untuk memulihkannya semuanya gagal, maka wa nita itu dihantar ke Hospital Abdul Aziz Jeddah untuk mendapatkan rawatanlanjut sebab pada masa itu hospital di Jeddah lebih lengkap kemudahannya berbanding hospital madinah. Namun usaha untuk memulihkannya masih tidak berhasil.

Jadual haji mesti diteruskan. Kami bertolak pula ke Mekah untuk mengerjakan ibadat haji. Selesai haji, sekali lagi saya pergi ke Jeddah. M alan gnya, bila sampai di Hospital King Abdul Aziz, saya diberitahu oleh doktor bahawa wa nita tersebut masih koma. Bagaimanapun, katadoktor, keadaannya stabil. Melihat keadaannya itu, saya ambil keputusan untuk menunggunya di hospital.

Selepas dua hari menunggu, akhirnya wa nita itu membuka matanya. Dari sudut matanya yang terbuka sedikit itu, dia memandang ke arah saya. Tapi sebaik saja terpandang wajah saya, wa nita tersebut terus memeluk saya dengan erat sambil menangis teresak- esak. Sudah tentu saya terkejut sebab saya ni bukan muhrimnya. Tambahan pula kenapa saja dia tiba-tiba menangis??

Saya bertanya kepada wa nita tersebut, "Kenapa kakak menangis?" "Mazlan... kakak taubat dahLan. Kakak menyesal, kakak takkan buat lagi benda-benda yang tak baik. Kakak bertaubat, betul-betul taubat."

"Kenapa pulak ni kak tiba-tiba saja nak bertaubat?" tanya saya masih terpinga-pinga. Wa nita itu terus menangis teresak-esak tanpa menjawab pertanyaan saya itu. Seketika kemudian dia bersuara, menceritakan kepada saya mengapa dia berkelakuan demikian, cerita yang bagi saya perlu diambil iktibar oleh kita semua. Katanya, "Mazlan, kakak ni sudah berumah tangga, kahwin dengan lelaki orang putih. Tapi kakak silap. Kakak ini cuma Islam pada nama dan keturunan saja. Ibadat satu apa pun kakak tak buat. Kakak tak sembahyang, tak puasa, semua am alan ibadat kakak dan suami kakak tak buat.

Rumah kakak penuh dengan botol arak. Suami kakak tu kakak sepak terajang, kakak pukul-pukul saja," katanya tersedu-sedan.

"Habis yang kakak pergi haji ini?"

"Yalah...kakak tengok orang lain pergi haji, kakak pun teringin juga nak pergi."

"Jadi apa sebab yang kakak menangis sampai macam ni sekali. Ada sesuatu ke yang kakak alami semasa sakit?" tanya saya lagi.

Dengan suara tersekat-sekat, wa nita itu menceritakan, "Mazlan...Allah itu Maha Besar, MahaAgung, Maha Kaya. Semasa koma tu, kakak telah diazab dengan seksaan yang benar-benar pedih atas segala kesilapan yang telah kakak buat selama ini.

"Betul ke kak?" tanya saya, terkejut.

"Betul Mazlan. Semasa koma itu kakak telah ditunjukkan oleh Allah tentang balasan yang Allah beri kepada kakak. Balasan azab Lan, bukan balasan syurga. Kakak rasa seperti diazab di neraka. Kakak ni seumur hidup tak pernah pakai tudung. Sebagai balasan, rambut kakak ditarikdengan bara api. Sakitnya tak boleh nak kakak ceritakan macam mana pedihnya. Menjerit-jerit kakak minta ampun minta maaf kepada Allah."

"Bukan itu saja, buah dada kakak pula diikat dan disepit dengan penyepit yang dibuat daripada bara api, kemudian ditarik ke sana-sini... putus, jatuh ke dalam api neraka. Buah dada kakak rentung terbakar, panasnya bukan main. Kakak menjerit, menangis kesakitan.. Kakak masukkan tangan ke dalam api itu dan kakak ambil buah dada tu balik." tanpa mempedulikan pesakit lain dan jururawat memerhatikannya wa nita itu terus bercerita.

Menurutnya lagi, setiap hari dia diseksa, tanpa henti, 24 jam sehari. Dia tidak diberi peluang langsung untuk berehat atau dilepaskan daripada hukuman sepanjang masa koma itu dilaluinya dengan azab yang amat pedih.

Dengan suara tersekat-sekat, dengan air mata yang makin banyak bercucuran, wanita itu meneruskan ceritanya, "Hari-hari kakak diseksa. Bila rambut kakak ditarik dengan bara api, sakitnya terasa seperti nak tercabut kulit kepala.. Panasnya pula menyebabkan otak kakak terasaseperti menggelegak. Azab itu cukup pedih...pedih yang amat sangat...tak boleh nak diceritakan. "sambil bercerita, wa nita itu terus meraung, menangis teresak-esak. Nyata dia betul-betul menyesal dengan kesilapannya dahulu.

Saya pula terpegun, kaget dan menggigil mendengar ceritanya. Begitu sekali balasan Allah kepada umatnya yang ingkar. "Mazlan...kakak ni nama saja Islam, tapi kakak minum arak, kakak main judidan segala macam dosa besar.

Kerana kakak suka makan dan minum apa yang diharamkan Allah, semasa tidak sedarkan diri itu kakak telah diberi makan buah-buahan yang berduri tajam. Tak ada isi pada buah itu melainkan duri-duri saja. tapi kakak perlu makan buah-buah itu sebab kakak betul-betul lapar. "Bila ditelan saja buah-buah itu, duri-durinya menikam kerongkong kakak dan bila sampai ke perut, ia menikam pula perut kakak.

Sedangkan jari yang tercucuk jarum pun terasa sakitnya, inikan pula duri-duri besar menyucuk kerongkong dan perut kita. Habis saja buah-buah itu kakak makan, kakak diberi pula makan bara-bara api. Bila kakak masukkan saja bara api itu ke dalam mulut, seluruh badan kakak rasa seperti terbakar hangus.

Panasnya cuma Allah saja yang tahu. Api yang ada di dunia ini tidak akan sama dengan kepanasannya. Selepas habis bara api, kakak minta minuman, tapi...kakak dihidangkan puladengan minuman yang dibuat dari nanah. Baunya cukup busuk. Tapi kakak terpaksa minum sebab kakak sangat dahaga.Semua terpaksa kakak lalui...azabnya tak pernah rasa, tak pernah kakak alami sepanjang kakak hidup di dunia ini."

Saya terus mendengar cerita wa nita itu dengan tekun.. Terasa sungguh kebesaran Allah. "Masa diazab itu, kakak merayu mohon kepada Allah supaya berilah kakak nyawa sekali lagi, berilah kakak peluang untuk hidup sekali lagi. Tak berhenti-henti kakak memohon. Kakak kata kakakakan buktikan bahawa kakak tak akan ulangi lagi kesilapan dahulu. Kakak berjanji tak akan ingkar perintah allah akan jadi umat yg soleh. Kakak berjanji kalau kakak dihidupkan semula, kakak akan tampung segala kekurangan dan kesilapan kakak dahulu, kakak akan mengaji,akan sembahyang, akan puasa yang selama ini kakak tinggalkan.. "

Saya termenung mendengar cerita wa nita itu. Benarlah, Allah itu Maha Agung dan Maha Berkuasa.. Kita manusia ini tak akan terlepas daripada balasannya. Kalau baik am alan kita maka baiklah balasan yang akan kita terima, kalau buruk am alan kita, maka azablah kita di akhiratkelak. Alhamdulillah, wa nita itu telah menyaksikan sendiri kebenaran Allah..

"Ini bukan mimpi Mazlan. Kalau mimpi azabnya takkan sampai pedih macam tu sekali. Kakak bertaubat Mazlan, kakak tak akan ulangi lagi kesilapan kakak dahulu. Kakak bertaubat... kakak taubat nasuha," katanya sambil menangis-nangis.

Sejak itu wa nita berkenaan benar-benar berubah. Bila saya membawanya ke Mekah, dia menjadi jemaah yang paling warak. Amal ibadahnya tak henti-henti. Contohnya, kalau wa nita itu pergi ke masjid pada waktu maghrib, dia cuma akan balik ke biliknya semula selepas sembahyang subuh.

"Kakak...yang kakak sembahyang teruk-teruk ni kenapa. Kakak kena jaga juga kesihatan diri kakak. Lepas sembahyang Isyak tu kakak baliklah, makan nasi ke, berehat ke..." tegur saya.

"Tak apalah Mazlan. Kakak ada bawa buah kurma. Bolehlah kakak makan semasa kakak lapar." menurut wa nita itu, sepanjang berada di dalam Masjidil Haram, dia mengqadakan semulasembahyang yang ditinggalkannya dahulu.

Selain itu dia berdoa, mohon kepada Allah supaya mengampunkan dosanya. Saya kasihan melihatkan keadaan wa nita itu, takut kerana ibadah dan tekanan perasaan yang keterlaluan dia akan jatuh sakit pula. Jadi saya menasihatkan supaya tidak beribadat keterlaluan hingga mengabaikan kesihatannya.

"Tak boleh Mazlan.. Kakak takut...kakak dah merasai pedihnya azab tuhan. Mazlan tak rasa, Mazlan tak tau. Kalau Mazlan dah merasai azab itu, Mazlan juga akan jadi macam kakak.Kakak betul- betul bertaubat."

Wanita itu juga berpesan kepada saya, katanya, "Mazlan, kalau ada perempuan Islam yang tak pakai tudung, Mazlan ingatkanlah pada mereka, pakailah tudung. Cukuplah kakak seorang saja yang merasai seksaan itu, kakak tak mau wanita lain pula jadi macam kakak. Semasa diazab, kakak tengok undang-undang yang Allah beri ialah setiap sehelai rambut wanita Islam yang sengaja diperlihatkan kepada orang lelaki yang bukan muhrimnya, maka dia diberikan satu dosa. Kalau 10 orang lelaki bukan muhrim tengok sehelai rambut kakak ini, bermakna kakak mendapat 10 dosa."

"Tapi Mazlan, rambut kakak ini banyak jumlahnya, beribu-ribu. Kalau seorang tengok rambut kakak, ini bermakna beribu-ribu dosa yang kakak dapat. Kalau 10 orang tengok, macam mana? Kalau 100 orang tengok? Itu sehari, kalau hari-hari kita tak pakai tudung macam kakak ni??? Allah..."

"Kakak ber azam , balik saja dari haji ini, kakak akan minta tolong dari ustaz supaya ajar suami akak sembahyang, puasa, mengaji, buat ibadat. Kakak nak ajak suami pergi haji. Seperti mana kakak, suami kakak tu Islam pada nama saja. Tapi itu semua kesilapan kakak. Kakak sudahbawa dia masuk Islam, tapi kakak tak bimbing dia. Bukan itu saja, kakak pula yang jadi seperti orang bukan Islam."

Sejak balik dari haji itu, saya tak dengar lagi apa-apa cerita tentang wa nita tersebut. Bagaimanapun, saya percaya dia sudah menjadi wa nita yang benar-benar solehah. Adakah diaberbohong kepada saya tentang ceritanya diazab semasa koma? Tidak. Saya percaya dia bercakap benar. Jika dia berbohong, kenapa dia berubah dan bertaubat nasuha?

Satu lagi, cubalah bandingkan azab yang diterimanya itu dengan azab yang digambarkan oleh Allah dan Nabi dalam Al-Quran dan hadis. Adakah ia bercanggah? Benar, apa yang berlaku itu memang kita tidak dapat membuktikannya secara saintifik, tapi bukankah soal dosa dan pahala,syurga dan neraka itu perkara ghaib? Janganlah bila kita sudah meninggal dunia, bila kita sudahdiazab barulah kita mahu percaya bahawa "Oh... memang betul apa yang Allah dan Rasul katakan. Aku menyesal.... . " itu dah terlambat.

REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN

WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN, WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK, WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT, WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN WAKTU HIDUP SEBELUM MATI

" SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."

adam..mengertilah........

oleh : eVe


Adam,mengertilah...
Hawa bukanlah insan yg kuat..
bukan juga insan yg bisa menahan nafsu..
tatkala diri diuji, Hawa sering tewas...
tewas dgn godaan syaitan & nafsu sendiri..

Adam,mengertilah...
sungguh, Hawa telah cuba melakukan yg terbaik..
agar diri ini tidak menjadi fitnah dunia...
telah Hawa cuba menjaga diri ini sebaik-baiknya..
Hawa sedaya upaya menjauhkan diri dari tabarruj..
perfume, make up, perhiasan...
telah Hawa elakkan sejauh-jauhnya..
namun mengapa masih Adam tertarik pd Hawa
yg serba kekurangan ini..

Adam,mengertilah...
Hawa ini berjiwa lembut...
sukar untuk Hawa menolak bila Adam meminta...
Hawa tau permintaan Adam
tak mungkin membawa Hawa ke kancah maksiat...
namun, Hawa lemah...
Hawa takut zina hati...

Adam,mengertilah...
setiap kali 'sms' diterima..
Hawa keliru...
ingin sekali Hawa membiarkan sahaja..
tapi Hawa akur tuntutan sahabat...
Hawa tewas...
Hawa reply juga...
mengenangkan Adam adalah sahabat....

Adam,mengertilah...
setiap layanan yg Hawa beri hanya sekadar membantu..
mungkin Hawa adalah antara kasih sayang Allah yg dikurniakan buat Adam..
memudahkan perjalanan hidup Adam..
jgn disalah tafsir apa yg Hawa berikan..

Adam,mengertilah...
Hawa mengharapkan Adam menjaga Hawa..
namun,bukanlah 'couple' yg Hawa pinta...
tp cukuplah sekadar tidak memandang Hawa..
cukuplah sekadar menghormati Hawa sebagai Hawa..
jgn dipinta apa yg tak mampu Hawa berikan..
kerana Hawa milik Allah sepenuhnya...

Adam,mengertilah...

Ahad, 19 September 2010

satu cinta...


Ku memohon dalam sujudku padaMu

Ampunkanlah segala dosa dalam diri Ku percaya Engkau bisa meneguhkan Pendirianku... Keimananku...

Ku memohon dalam sujudku padaMu Ampunkanlah segala dosa dalam diri Ku percaya Engkau bisa meneguhkan Pendirianku... Keimananku...

Engkau satu cinta Yang selamanya aku cari Tiada waktu ku tinggalkan Demi cintaku kepada-Mu Walau seribu rintangan Kan menghadang dalam diri Ku teguhkan hati ini Hanya padaMu Ku pasrahkan...

Oh Tuhan... selamatkanlah hamba ini Dari segala fatamorgana dunia Oh Tuhan... jauhkanlah hamba ini Dari hidup yang sia-sia

Star Five-Satu Cinta

cheklist seorg muslimah dan...


Punca stress mengikut islam:
1. Kelemahan hati: hati yang tidak kuat
2. Kelemahan roh: e.g.: instinct
3. Pengaruh nafsu: terarah kepada benda yang tidak baik
4. Kelemahan akal


Cara menangani stress menurut islam:
1. Tadabbur Al-Quran
2. Tafakur
3. Taqarrub kepada ALLAH swt dan cuba jauhkan dari maksiat
4. Husnul Dzon kepada ALLAH swt: yakin setiap ketentuanNYA pasti yang terbaik bagi kita
5. Bersyukur kepada ALLAH swt
6. Berkhalwat dan bermuhasabah diri
7. Selalu mengingati mati
8. Senyum selalu dan redha
9. Bersedekah- tasaddaq
10. Beruzlah: menyendiri


Checklist hidup seorang Muslim:
1. Membaca al-Quran
2. Solat berjemaah
3. Solat sunat
4. Puasa sunat
5. Zikir pagi dan petang (Al Matsurat)
6. Bersedekah ( Apapun bentuknya mahupun dengan hanya sebuah senyuman)
7. Sentiasa mempelajari dan menambah pengetahuan Agama (ilmu Agama)
8. Memohon keampunan ALLAH / Istighfar
9. Muhasabah diri
10. Membaca dan memahami tafsir al-Quran
11. Menziarahi teman-teman dan mempereratkan ukhwah
-- Wallahu'alam bissawab Al Haqeerah Ila Rabbiha - nahwanNur -

Selasa, 7 September 2010

slmt hri raya..

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah..tanpa sedar sudah hampir sebulan kita menunaikan ibadah puasa..adakah puasa kita kali ini lebih baik dari tahun2 sebelumnya???tepuk dada tanya iman....bagi aku,perjalanan ramadhan pada kali ini tidak langsung terasa..sebab???iya...mungkin sebab perogram aku terlalu padat dibulan ini..mungkin jugak dunia ini hampir kiamat..siapa tahu???hanya ALLAH saja yang maha mengetahui...bukankah kita sedia maklum bahawa diakhir zaman nanti sehari seperti satu jam,seminggu seperti sehari,sebulan seperti seminggu dan setahun seperti sebulan???dunia ini musnah satu hari nanti adalah pasti..tiada siapa yang mampu untuk menahan dan memaksa dunia ini supaya tidak musnah dan hancur..semua ini adalah diluar bidang tugas kita sebagai hamba....kita sebagai hamba..apa yang perlu kita lakukan????beribadah dan mengingatiNYA setiap detik dan masa..itu yang mesti kita lakukan..bukan tugas kita untuk melawan taqdir yang MAHA ESA..


baik lah..aku tidak berniat untuk mengulas apa yang sahabat2ku sudah pun maklum..malah lagi arif dariku tentang hal2 dunia dan akhirat ini bukan..??

dikesempatan ini..aku ingin mengucap selamat hari raya aidilfitri,maaf zahir dan batin atas segala salah dan silap aku terhadap kalian selama ini...harap sangat kalian sahabat2ku dapat memaafkan diri yang hina dina disisiNYA ini ya...insyaAllah..segala kesalahan kalian selama ini sedahpun aku maafkan...terimakasih atas segalanya...
wallahua'lam...

Ahad, 29 Ogos 2010

Test Cinta – Apakah si dia cinta sejati anda?


Dear Rashima Ramli Iema, dari hasil test cintamu, cintamu termasuk dalam kategori: CINTA SEPENUH HATI. Berikut ini analisanya:
Cinta anda pada pasangan tak perlu dipertanyakan lagi. Bukanlah sesuatu yang penting kalau si dia tak sempurna di mata anda. Meski ia kehilangan pekerjaannya, anda tak akan beranjak dari sisinya. Bahkan anda selalu siap untuk terus mendampinginya pada saat terburuk sekalipun. Sebab anda percaya bahwa cinta anda berdua mampu untuk mengatasi berbagai rintangan yang ada. Anda membiarkan kisah kasih terjalin kian erat, tanpa terlihat terlalu memaksa. Sikap anda yang satu itu akan menjadikan api cinta anda berdua terus menyala. Ditambah dengan rasa sayang yang begitu besar, membuat anda dan si dia sulit untuk dipisahkan.
Saran dari para ahli: -
웃 : Tak peduli apa kata orang, selama anda merasa bahagia dengan si dia,
웃 : yang lain tak jadi perkara. Anda sudah cukup puas dengan apa yang ada.
웃 : 'Kenyataan bahwa anda tak perlu bertanya pada orang lain tentang
웃 : hubungan tersebut menandakan bahwa hati anda memang sudah mantap,'
웃 : kata Nancy Rosenbach, PhD, psikolog klinis dari New York.
웃 : Anda sama sekali tak terpancing untuk menetapkan berbagai standar,
웃 : demi mencapai bentuk hubungan yang ideal.
웃 : Tak perlu untuk memaksakan keadaan,
웃 : anda lebih senang untuk membiarkan kisah kasih anda berdua
웃 : berjalan apa adanya.
웃 : Tak ada ambisi dalam diri anda untuk membuatnya lebih baik.
웃 : Buat anda, yang paling penting adalah percaya pada perasaan
웃 : dan hati sendiri.
웃 : Jelang saja kehidupan penuh cinta milik anda bersamanya!

p/s>>leh percaya ker???
wallahualam...

Jumaat, 27 Ogos 2010

nape yahudi bijak???

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran? Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin. Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka.. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ...... tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar matematik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!! !. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) di sini murid-murid ditekan dengan pelajaran sains dan mereka digalakkan mencipta produk. Segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yang diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Di akhir tahun di universiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan mempraktikkannya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan Perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja). Jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell, Coca cola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah. Barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah si ibu melakukan latihan matematik yg mudah tetapi konsisten di samping mendengar musik klasik (bagi umat Islam lebih baik diperdengarkan bacaan ayat suci Al-Quran - admin). Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berkhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk pertumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka. Demikian juga sukan yg memerlukan kosentrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak. Merokok menjanjikan generasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke generasi si perokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali! Di sini perokok seperti di anak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok, dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menakjubkan sekali!!! Dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupun hakikatnya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan !!

Anda mungkin musykil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi goblok? Saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, di mana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium, hidung anda akan segera terbau asap rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyakkah universiti terdapat di sana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan matematik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita dapat melahirkan generasi yg bijak seperti Yahudi? Jawapannya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan di atas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esei sepanjang 5 mukasurat penuh. Eseinya hanyalah mengenai 'Mengapa saya gemarkan tomato! ' Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Penulis : Dr. Stephen Carr Leon

Di alih bahasa oleh :Adibah Mohd NoorMatriculation Lecturer, Department of SciencesUIA Matriculation Centre, Petaling Jaya, Selangor.

(Bukan menyokong Hitler, tetapi hanya untuk membuka minda kita - Admin)

http://syurgadidunia.blogspot.com/

Khamis, 26 Ogos 2010

alhamdulillah...


bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah..setelah sekian lama aku Dan sahabat2 yang lain menunggu..natijah kami keluar juga akhirnya..alhamdulillah...

"kak shima,mabruk..kak shima najah bawa dua madah"
inilah perkataan pertama yang aku dengar dari seorang sahabatku yang terlalu prihatin..alhamdulillah...seribu syukurku panjatkan pada MU ya ILAHI....setelah sekian lama aku mengharungi onak dan duri..akhirnya kejayaan menjadi milikku..subhanallah!!rupanya DIA tangguh dulu kejayaan ku selama ini untukku mengecapinya pada hari ini...

kini..aku sudahpun berada di tahun tiga syukbah syariah islamiah....semoga kejayaan ini menaikkan lagi semangat aku untuk terus belajar dan mendalami ilmu agama..insyaAllah...semoga DIA memberkati ilmu yang aku pelajari selama ini..walaupun sedikit,ia amat bermakna buatku..

kepada sahabat2ku yang ditangguh kejayaannya..janganlah kalian berputus asa..teruskan usaha dan banyakkan berdoa..doa adalah senjata umat islam..."rajin2kanlah diri kita bangun malam untuk bertemu YANG MAHA ESA.."itu kalam dari seorang sahabatku yang dah lama berada di mesir...perit sebenarnya menerima sesuatu diluar jangkaan..tapi..itulah tarbiah ALLAH buat kita hambaNYA...ada hikmah yang tersembunyi disebalik dugaan dan ujian itu..

WALLAHUA'LAM...