Ahad, 29 Mei 2011

bukan pandangan manusia..tp pandangan Allah yang kita mahu

Bila Jadi Jahat, Orang Benci.. Bila Jadi Baik, Orang Meluat..
Bila kita ikut suruhan agama.. ada orang kata kita belagak alim..
Bila kita langgar suruhan agama.. ada orang kata "Astaghfirullah.. apa laaa nak jadi.. nak kiamat dah kot?..."..

Bila kita ikut peraturan.. ada orang kata kita skema..
Bila kita langgar peraturan.. ada orang kata kita ni macam takde masa depan..

Bila kita tegur dengan baik.. ada orang kata kita ni bajet bagos..
Bila kita tegur dengan kasar.. ada orang kata kita ni kurang ajar..

Bila kita pakai sopan-sopan.. ada orang kata kita ni 'kampongg gilerr'..
Bila kita pakai 'dedah sana-sini'.. ada orang kata kita ni takde harga diri sebab tayang free..

Bila kita bagi nasihat.. ada orang kata "jangan sibuk jaga tepi kain orang, boleh?!..."..
Bila kita sindir-menyindir.. ada orang kata "tak reti bagi nasihat leklok?.."..

Bila kita tolong buat kerja.. ada orang kata "yang sebok sangat nak tolong buat keja orang lain ni watpe!?"..
Bila kita tak tolong apa-apa.. ada orang kata "apsal pemalas sangat ni? tolong pun susah ke?"..

Dan sebenarnya ramai orang lain tak berpuas hati dengan diri kita. Apa yang kita buat semua salah.. semuanya tak betul di mata mereka.. Kalau buat salah sudah tentunya salah.. tetapi jika buat baik pun masih ada yang mengata.. ingat pesanan ini :-
Keputusan yang kita ambil, langkah yang kita mula.. perkara pertama yang perlu kita fikirkan ialah pandangan Allah SWT terhadap kita.. bukan pandangan manusia..
copy by:bidadari muslimah..<3
wallahualam

Rabu, 25 Mei 2011

apakah ini??baca dan..renungkanlah...

♥~Jangan Bangga DIRI Dengan Pakaian Cantik Harga Ribua2an..
Kerana Pakaian Terakhir Kita Cuma KAIN KAFAN...
♥~Jangan Bangga DIRI Dengan Kereta Mewah BMW MATA BELALANG KITA, Kerana Kenderaan Kita Yg Terakhir hanya KERANDA papan lapis cuma...
♥~Jangan Bangga DIRI Dengan Tempat Tidur Baldu Yang Empuk....Kerana Tempat Tidur Terakhir kita Adalah TANAH...
♥~Jangan Bangga DIRI Dgn Kulit Mulus Gebu Kita..
Kerana Semua Tu Akan Menjadi Makanan Cacing...
♥~Jangan Bangga DIRI Dengan Banglow2 Yang Mewah..
Kerana Rumah Terakhir KITA Adalah KUBUR...
♥~Jangan Terlalu Bangga DIRI Dengan Tittle ‘’DATO’’TAN SRI’’ APA SAJA..
Kerana Tittle Kita Yg Terakhir Adalah ALMARHUM/ALMARHUMAH.
♥~Biar Kita Di Pandang Hina Di Mata Manusia...Tapi Betapa Mulianya ALLAH Memandang Kita Di Sisinya... ~♥.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya), “Doa seseorang muslim kpd saudaranya tanpa pengetahuan saudaranya tersebut adalah doa yg mustajab (dikabulkan). Di sisinya ada malaikat. Ketika dia berdoa kebaikan kpd saudaranya, malaikat tersebut mengatakan, “Amin, engkau akan mendapatkan yg sama dengannya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/271, no. 4914)
wallahualam...

Selasa, 24 Mei 2011

tazkirah hari ini....

  • Hal terindah daripada WANITA adalah
    **bukan ketika ia tersenyum kerana bahagia, tp ketika butiran air matanya terjatuh dlm doa,
    **bukan kerana kata²nya yg indah,tp ketika ia diam dlm dzikir,
    **bukan krn kecantikannya yg mempesona,tp krn sujud & ruku'nya yg tk thenti,
    **bukan krn keelokan tubuh yg ia pamerkan,tp krn keteguhannya dlm menjaga auratnya..
    ==>Maka ia adalah permata yg dirindui & embun yg dinanti,
    bahkan bidadari syurgapun cemburu padanya.

  • sebenarnya bidadari syurga amat mencemburui kita kerana....
    1>kita manusia dapat beribadah kepada Allah dimuka bumi,
    2>kita punyai keluarga..suami,anak2 dan lain2...
    3>kita punya segalanya didunia.....
    selebihnya..wallahualam:)

  • Seorang ahli ibadah mengatakan: "kesusahan (kesedihan) itu ada tiga macam":

    1) Takut, jika taatnya tidak dikabulkan oleh Allah.
    2) Sedih dan takut kalau-kalau dosa-dosanya tidak diampunkan.
    3) Sedih dan takut kalau-kalau ma'rifat@imannya dihilangkan dari dirinya.

    wallahualam..renung2kanlah......

  • Ahad, 22 Mei 2011

    ibuu...=(

    Ibu….
    tika ini..waktu ini….saat ini…
    aku amat merinduimu ibu…
    apakah engkau juga begitu..??

    Ibu…
    terlalu banyak jasa yang telah engkau taburkan buat diriku,
    tidak terbalas olehku wahai ibu..
    walaupun dengan segunung emas yangku berikan padamu,
    masih tidak mencukupi jika hendak dibandingkan dengan keringatmu..

    Ibu…
    sungguh tabah dirimu,
    membesarkan aku,
    walau tiada suami disisi..

    Ibu…
    maafkan daku,
    sehingga kini…
    aku masih lagi mahu menyusahkanmu….
    kawan2ku yang lain telahpun melangkah ke alam pekerjaan,
    tapi aku??
    masih disini….
    dibumi tandus,jauhh…jauh dari dirimu ibu….

    Ibu…
    percayalah..
    suatu hari nanti,
    akanku bahagiakanmu…
    tidak lagi menyusahkanmu…

    Ibu…..
    aku mohon doa restu darimu,
    untuk anak tunggalmu dirantauan ini..
    redhoilah daku,
    doakanlah kejayaan anakmu ini ibu..
    halalkanlah walau setitik susu yang pernah engkau berikan padaku..
    yang kini…mengalir diseluruh tubuhku..
    meresap diseluruh urat sendiku…

    Ibu…
    aku amat mencintaimu…
    sayang untuk selamanya…ibuku azaziah seaad.
    wallahualam..^__^

    Rabu, 18 Mei 2011

    saat lafaz sakinah bermula..

    video
    hehe saja suke suki....ditujukan kepada mereka yang tersayang....

    BETUL KE..WAHAI WANITA..???

    siapa kata jadi perempuan tu senang?
    nak kena tutup sana, tutup sini
    tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang tak bising
    perempuan, stoking pon kena pakai...
    cuba suruh lelaki jadi perempuan satu hari,
    komfem tak tahan bertutup semua..
    tapi, perempuan cool jer..
    tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan?


    siapa kata jadi perempuan tu senang?
    tiap2 bulan, mesti ada penyakit
    nak pergi kelas pon susah...
    kalau boleh, masa tengah jalan tu nak jer meraung sbb sakit.
    cuba tengok lelaki,selamber jer...
    kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit kan?
    tapi, perempuan hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, survive jer
    tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yg dia sakit,
    hebat kan perempuan?


    siapa kata jadi perempuan tu senang?
    hati ini Allah jadikan lembut sangat,
    cepat je sensitif...
    cuba tengok orang putus cinta,
    selalu perempuan yg paling susah nak lupa.
    si lelaki lepas putus cinta cepat aje nak pasang baru,
    cuba pergi wayang tengok cerita hindustan...
    siapa yg paling teruk menangis?
    perempuan kan?lelaki boleh gelak2 lagi
    lembut tak lembut hati perempuan...
    tapi dengan hati yg lembut itu perempuan dapat mengkagumkan lelaki..
    hebat tak perempuan?
    disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni lah, ramai perempuan yg merajuk dengan Allah,
    diorang cakap, Allah tak adil
    kenapa Allah lebihkan lelaki?
    kenapa perempuan kena dengar cakap suami?
    kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami?
    padahal jadi perempuan tu sangatlah susah
    bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, tak susah macam nak jaga sorang anak perempuan
    dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni,
    ramai perempuan2 kat luar sana yg rebel
    diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan, 'lelaki tak payah tutup pon'..
    diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki,
    diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati..
    kesian kan kat diorang...
    disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang
    diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah tak adil.

    persoalannya sekarang
    betul ke Allah tak adil dengan perempuan?
    betul, syurga perempuan terletak di bawah kaki suami..
    tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah tapak kaki siapa kalau bukan kaki ibunya?
    betul, isteri kena ikut cakap suami
    tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya
    tak adil lagikah Allah pada perempuan?
    Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan
    untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya
    kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri
    cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu
    tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki
    bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu
    mashaAllah, hebatnya perempuan kan?

    kenapa perempuan hebat?sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat
    cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio
    banyak lagu pasal perempuan kan?
    contohnya macam lagu SUMAIYYAH,
    jarang kita dengar lagu pasal lelaki..


    sayang tak sayang Allah tu dekat perempuan, sampai perempuan dikasihi macam tu sekali di dunia
    tengok pula, bila seorang lelaki berjaya,
    orang akan cakap...
    'disebalik kejayaan seorang lelaki terdapat seorang perempuan di belakangnya'
    kita x pernah dengar orang cakap
    'disebalik kejayaan seorang perempuan terdapat seorang lelaki di belakangnya'
    kan?hebat tak Allah jadikan perempuan tu?


    masih tak adil lagikah Allah pada perempuan?
    Allah sebenarnya terlalu adil pada perempuan...
    sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan nilah
    perempuan senang nak masuk syurga...


    tengok hadis ni
    "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."
    (Hadis Riwayat Ahmad)


    tak adil lagikah Allah pada perempuan?
    oh perempuan, sedarlah
    betapa sayangnya Allah pada kita
    betapa cintanya Allah pada kita
    tapi, kenapa kita nak rosakkan diri kita kerana fikiran2 negatif yg x berasas pada Allah?
    Allah jadikan perempuan itu sebagai hiasan dunia..
    bayangkan, dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kitalah (wanita solehah) yang jadi hiasan kerana
    "seindah2 hiasan itu adalah wanita solehah"
    kesiannya kat kita kalau kita metolak untuk menjadi seindah2 hiasan itu kan?

    #copy paste dan ade sedikit olahan...
    #sekadar perkongsian bersama ;)
    wallahualam...**

    Ahad, 15 Mei 2011

    Imtihan Sebagai Medan Taqarrub Ilallah...by ::impian qudus::



    Allah Rabbu Jalla Jalaluh telah merakamkan dalam At-Tanzil, yang bermaksud :
    “Allah SWT meninggikan (darjat) orang-orang yang beriman di antara kamu dan
    orang-orang yang diberikan ilmu pengetahuan itu beberapa darjat.”
    - Al-Mujadalah ayat 11 -

    Dalam ayat ini, Allah SWT menyebutkan dua kemuliaan yang dianugerahkan kepada hamba-hambaNya yang terpilih iaitu iman dan ilmu. Seterusnya juga, disebutkan kelebihan bagi manusia yang dianugerahkan dengan dua kemuliaan tersebut. Barangsiapa yang diberikan kedua-dua nikmat tersebut, mereka itulah orang-orang yang telah diberikan nikmat yang banyak. Tiada kemuliaan yang lebih bernilai, melainkan kemuliaan yang dikurniakan Allah SWT. Mudah-mudahan kita bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana nikmat yang diberikan.

    Namun persoalannya, apakah bukti kesyukuran kita terhadap anugerah ilmu tersebut? Imtihan yang bakal menjelang sedikit sebanyak menguji tahap penguasaan dan kesungguhan kita selaku ‘tolibul ilmi’. Janganlah kita jadikan ilmu yang dipelajari dan dihafaz hanya untuk diluahkan dalam imtihan. Sebagaimana yang digambarkan oleh seorang pemikir Islam, beliau menyebut:“Penuntut-penuntut ilmu di akhir zaman, mereka menghafaz maklumat-maklumat sedikit masa sebelum menjelangnya imtihan, kemudian maklumat-maklumat itu dimuntahkan di dalam dewan peperiksaan.”

    Mohonlah nusrah dari Allah SWT agar kita dipermudahkan dalam menghadapinya. Dialah sebaik-baik tempat pengaduan. Dalam Al-Quran, diceritakan bahawa nabi Allah Musa juga memohon kepada Allah SWT agar dilapangkan hatinya, dimudahkan urusannya, dilepaskan kekakuan lidahnya dan dikurniakan pembantu untuk baginda menghadapi ujian dalam menyampaikan dakwah kepada Firaun.

    Jadikan ulangkaji kita di jaufullail sebagai salah satu ruang dan peluang untuk kita mendekatkan diri kepada Al-Khaliq, lantaran kemuliaan seseorang itu terletak pada berdirinya ia pada waktu malam. Sabda Rasulullah SAW:“Kemuliaan seseorang itu, pada ketika berdirinya ia pada waktu malam (untuk bersolat) dan kehormatan seseorang itu, bahawasanya ia tidak berhajat kepada manusia.” Pepatah Arab juga ada menyebutkan: “Sesiapa yang berkehendakkan ketinggian (kedudukan), maka hendaklah ia berjaga pada waktu malam.”

    Semoga risalah yang ringkas ini sedikit sebanyak dapat menyuntik semangat kita untuk terus menggandakan usaha dengan segenap qudrah pinjaman Allah. Seterusnya, bertawakkallah kepada Allah SWT. Yakinlah, Allah tidak akan mempersiakan permintaan hamba-hambaNya. Semoga Allah SWT menjadikan kita di kalangan orang-orang yang berjaya bukan hanya di dunia, bahkan lebih-lebih lagi di akhirat. Itulah kejayaan hakiki yang sewajarnya kita dambakan. Wallahu a’lam.

    ~Merubah CINTA Menjadi KASIH

    dipetik dari bidadari muslimah:

    Jangan pernah katakan cinta
    Jika kamu tidak pernah peduli

    Jangan bicara tentang perasaan
    Jika rasa itu tidak pernah ada

    Jangan pernah genggam jemari
    Jika berniat membuat patah hati

    Jangan pernah katakan selamanya
    Jika berniat untuk berpisah

    Jangan pernah menatap mataku
    Jika yang kamu ucapkan adalah kebohongan

    Jangan pernah ucapkan "Halo"
    Jika berniat mengucapkan "Selamat Tinggal"

    Jangan pernah bilang kalau "Akulah satu-satunya"
    Jika kamu mengimpikan yang lainnya

    Jangan pernah mengunci hatiku
    Jika kamu tidak punya kuncinya

    Cinta itu akan menjadi kematian bagimu,
    kalau kamu...terperangkap olehnya.
    Cinta bagai misteri datang dan pergi tanpa permisi.

    Kamu tak perlu mencarinya...
    Karena cinta akan datang pada waktu yang tepat.
    Kamu tak dapat membelinya...
    karena harga sebuah cinta sangatlah mahal

    Cinta akan lahir pada saat yang tepat tanpa kita ketahui bila,
    dan tanpa kita ketahui kepada siapa.

    Jika suatu hari pasangan anda mengatakan "Aku tak mencintaimu lagi",
    susah bagi sebagian orang.
    Biarkan berlalu karena cinta tak dapat dipaksa.
    Jika cinta dipaksakan cinta tersebut layaknya akan dapat meledak menjadi kebencian.
    Cinta akan datang kembali kepada kamu suatu waktu,
    Entah bila... pokoknya pada waktu yang tepat menurut ukuran Allah.

    Allah tak akan membiarkan kamu sendirian.
    Allah tak akan membiarkan kamu sendirian.
    Percaya dan Yakinkan itu...


    Lalu bagaimana dengan perasaan kamu jika cinta meninggalkanmu ?
    Simpanlah dalam-dalam cinta tersebut.
    Kenanglah sebagai bagian dari pengalaman hidupmu.
    Menangislah jika perlu.
    Berbahagialah karena anda pernah dicintai,
    berbahagia karena cinta pernah ada di hatimu.
    Dan instropeksi akan kekurangan kita.

    Bagi lelaki...
    Jangan pernah jadikan kecantikan sebagai ukuran kamu untuk mencintai seseorang
    karena sangat senang sekali membuat cinta terus menguasai dirimu.
    Tapi pandanglah jauh ke depan dan pikirkan baik-baik
    karena semua ada kaitan dengan masa depanmu.

    Bagi yang perempuan...
    Jangan jadikan uang, kedudukan dan segala yang fana jadi titik point dari Cintamu..
    karena akan sangat senang sekali uang, kedudukan dan segala yang fana akan membutakan cintamu.
    Seolah-olah engkau hanya cinta akan uang, kedudukan dan segala yang fana
    daripada kamu sendiri merasakan cinta itu

    Bagaimana jika cinta hilang dalam sebuah perkawinan ?
    Dalam suatu perkawinan, cinta adalah cinta yang harus dipertanggungjawabkan..
    kepada Tuhan dan kepada suami/istri dan kepada anak (jika ada).
    Kamu nggak bisa pergi begitu saja dengan mengatakan "Aku tak mencintai kamu lagi."

    Dalam sebuah perkawinan
    "ANDA" adalah dua menjadi satu
    "ANDA" adalah suami/istri dan kamu sendiri.
    Jangan turuti kemauan anda tapi turuti kemauan "ANDA".
    Bagi anda yang mencintai, ubahlah makna cinta menjadi KASIH.

    Cinta itu bersemayam di dalam hati (bukan di otak atau pikiran),
    jika hati anda penuh dengan kasih, cinta tak akan pernah hilang dari diri anda.

    Kasih itu sabar ;
    Kasih tidak cemburu ;
    Kasih menerima apa adanya dan memberi yang ada ;

    Kasih itu komitmen..
    sehingga seseorang yang memiliki kasih tak akan melupakan cintanya ;

    Kasih itu mengampuni dan memaafkan :
    Kasih adalah Cinta Sejati karena berasal dari Tuhan.
    Tanamkan Kasih di hati anda sejak awal maka Cinta anda tak akan hilang

    Tanamkan kasih maka kamu akan bertahan...
    jika kekasihmu mengatakan, "Aku tak mencintaimu lagi"
    Berat memang, apalagi jika kita masih mengasihi dia.
    Jika kamu dan pasangan kamu memiliki kasih,
    kamu berdua boleh mengatakan : "Orang ketiga ? Siapa takutttt"

    Segala perubahan perlukan waktu.

    adakah kita seorang pembohong???


  • Lebih baik mata itu buta jika tidak menghargai keindahan dan ayat-ayat Allah s.w.t.
    Lebih baik telinga itu pekak jika tidak mendengar nasihat-nasihat Allah s.w.t.
    Lebih baik anggota badan itu mati jika tidak melaksanakan segala suruhan Allah s.w.t.

    Barangsiapa mengaku empat perkara tanpa disertai dengan empat perkara yang lain, maka dia adalah pembohong.
    Barangsiapa mengaku cinta syurga tetapi tidak beramal dengan ketaatan, maka dia adalah pembohong.
    Barangsiapa yang mengaku cinta Rasulullah saw tetapi tidak cinta kepada ulama dan kaum faqir, maka dia adalah pembohong.
    Barangsiapa yang mengaku takut pada neraka tetapi tidak meninggalkan maksiat, maka dia adalah pembohong.
    Dan barangsiapa yang mengaku cinta kepada Allah swt tetapi berkeluh-kesah dari bala, maka dia adalah pembohong....