Khamis, 2 Ogos 2012

iftorku dijalanan..:)

bismillahi walhamdulillah..
harini dah masuk 14 hari kita berpuasa.. ape khabar sahabat2 semua? puase penuh tak tahun ni.. jangan tinggal puase tau..Allah marah.. kalau Allah dah marah, akibatnya terimalah di akhirat nanti.. wallahualam.

hurmmm teringat mase mula2 sambut ramadhan haritu.. time tu kebetulan balik dari kaherah dah hampir2 berbuka.. maksudnya kena berbuka puasa dalam perjalananlah akibatnya.. alhamdulillah..nak katanya rezeki iftor kat mesir ni murah sangat.. dalam perjalanan tu, banyak lah penderma2 yang bermurah hati memberi sedikit makanan kepada musafir di perjalanan.. subhanallah.. kalau dikumpul2.. banyak la jadinyer.. dengan air sejuknye.. dengan kurmanyer.. macam2 lagi la yang dorang bagi.. dari rasa tak tahu nak berbuka dengan apa pada mulanya tadi, kini dah terbalik pulak... tak tahu nak makan yang mana dulu.. kat malaysia aku rase takde benda2 macamni..betul tak? ke aku yang tak jumpa. entahlah, nak kata orang malaysia ni semua tak berduit... tak jugak.kaya raya je aku tengok, lebih kaya lagi dari orang mesir rasanya..tapi, tak sampai hati nak keluarkan duit seposen dua untuk hulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan... itulah dia, bila susah katakan susah, bila dah senang... tak ingat dunia... nak katanya kat mesir ni bukan satu tempat je yang menghulurkan iftor kepada musafir dijalanan.. tapi di semua tempat hatta dalam bandar itu sendri ada orang yang tunggu ditepi jalan untuk hulurkan makanan berbuka.. biarpun hanya sebutir kurma.. padahal rumah dekat sangat jer.. tetap nak bagi sebab masa untuk berbuka dah hampir tiba.. ya Allah, azimnya mereka ni... Allahdulillah... Allah memberi nikmat kat aku dapat rasa suasana di tempat orang.

mmm setakat ni aje la dulu ye.. rasa sedih pulak.. teringat kat mak dan family... doakan kejayaanku wahai sahabat2... dah lama aku di bumi mesir ni.. hampir 7 tahun.. semoga apa yang aku dapat disini diberkati Allah dan diberi kesempatan untuk dikongsi bersama2 mereka yang memerlukan insyaAllah.. wallahualm.jangan lupa doakan jodoh yang terbaik jugak buatku..Amin..:)

by: iema_rar ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan