Sabtu, 8 September 2012

baiti jannati ^_^

bismillah...
hari ini, aku menemani ahli baitku minum ditengah malam sambil menunggu kentang empuk untuk dibuat sesuatu.. tibe2 teringat pada rumah lamaku (bait halawatul iman-madinatissalam berdekatan ibadurrahman), kenangan bersama ahli bait dulu tidak pernah padam diingatan.. ukhuwah fillah terjalin kerana Allah... susah senang bersama... keluar membeli barang keperluan sebulan bersama2.. tidak tinggal walau seorang pun kecuali sakit... berlapan memakai baju yang warnanya sama, pergi jaulah bersama2... subhanallah, betapa indahnya tika itu... rindu sangat!!

jika seorang diantara kami ada melakukan kesilapan yang tidak boleh ditegur.. atau tidak boleh diselesaikan.. sama2 bermuhasabah... sama2 menyelesaikannya.. demi keharmonian rumah kami... tika makan bersama2, kami saling menegur antara satu sama lain...jika ada yang tidak kena pada kehidupan seharian.tidak ada alasan untuk tidak makan bersama walaupun tika itu masing2 sudah kenyang mungkin kerana telah makan bersama sahabat diluar atau telah menghadiri mana2 jamuan makan di mana2 tempat... kami diajar supaya saling menghargai antara satu sama lain... jika perut sudah kenyang berisi.. jamahlah sekadar yang termampu supaya ahli bait yang bertugas untuk memasak hari itu tidak terasa hati... ya Allah.. ukhwah itu tak pernah aku temui setelah kami berpisah... maaf atas etika ini... sungguh!! aku amat merindui saat itu.. :(

lapan negeri, lapan lahjah, lapan kerenah... tapi semua itu tidak menghalang kami untuk tidak saling mengerti..  kadang2 kami selalu menyebut nama2 kuih atau apa sahaja yang terlitas difikiran mengikut lahjah negeri masing2... soronoknyer bila dikenangkan kembali kenangan lama... aku belajar mengenali selok belok kehidupan bermulanya disini... aku mula mempelajari sesuatu benda bermulanya disni... aku mula mengenali diriku yang sebenarnya juga disini... tahap kesabaranku, tahap pendidikanku, tahap keikhlasanku dalam melakukan seusatu.. segalanya disini.... aku ditarbiah melalui dugaan dan perjalanan hidupku... betul kata mereka yang aku kenali "bumi anbiak ini adalah bumi tarbiah"... sekadar pengkongsian.. tidak terniat untuk menyebelahi mana2 pihak...

wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan