Ahad, 25 September 2011

Aksi bom bunuh diri gegar gereja di Solo

SOLO;Ledakan keras terjadi selepas kebaktian di Gereja Bethel Injil Sepenuh (GBIS)Kepunton, di Jalan Arif Rachman Hakim, Solo pada Ahad (25/9/2011) usaipelaksanaan misa sekitar pukul 10.55 WIB. Akibat letupan tersebut satu orang yang diduga sebagai pelaku peledakan tersebut tewas di tempat.

Sumber di polis Daerah Jawa Tengah, di Solo, Ahad (25 / 9) menyatakan, berdasarkancarian di lokasi kejadian, peristiwa letupan itu berlaku kira-kira pukul 10.55 WIB.

"Kami masih melakukan carian di sana, belum dapat diketahui motif dari peristiwa itu,termasuk juga identiti pelakunya," kata sumber tersebut.

Ledakan tersebut mencederakan beberapa orang yang berada di lokasi.

Maklumat yang dikumpulkan sementara menyatakan, di sekitar kawasan gereja ituterdapat pula satu gereja Katolik. Kini kawasan tersebut dalam keadaan terlarang untukdilalui masyarakat umum, garis polis telah dipasang dan satu pasukan Gegana polis Daerah Jawa Tengah telah digerakkan untuk melakukan olah TKP.

"Kami masih mengambil keterangan para saksi yang melihat. Tim DVI Polda JawaTengah diturunkan untuk mengenalpasti lokasi letupan, "ujar Humas Polda JawaTengah Komisaris Besar Polisi Djihartono dalam wawancara dengan salah satu stesentelevisyen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan