Ahad, 24 Julai 2011

di Belgium:pengharaman wanita Islam daripada memakai tudung penuh di khalayak ramai

**gambar contoh
Belgium telah bersepakat dengan Perancis sebagai Negara Kesatuan Eropah yang kedua untuk mengharamkan wanita Islam daripada memakai tudung penuh di khalayak ramai.

Pengharaman memakai burqa dan niqab telah mula berkuatkuasa di Belgium pada hari Sabtu yang lepas. Pesalah akan dikenakan denda sebanyak 137,50 Euro (RM 58,752.94) dan disekat untuk memakai burqa selama tujuh hari berturut-turut.

Undang-undang Belgium yang melarang apa jua jenis pakaian yang menutup seluruh muka mereka di tempat awam telah diluluskan sebulat suara oleh Parlimen pada bulan April.

Perancis yang mempunyai penduduk Islam terbesar di Eropah telah menjadi Negara Kesatuan(Europe Union) pertama ynag mengharamkan burqa pada 11 April 2011.

Di Perancis, seorang wanita berulang kali menegaskan untuk pemakaian tudung di tempat awam boleh dikenakan denda 150 Euro (RM 640.94) dan perlu mengahdiri kelas pendidikan semula.

Langkah yang diskriminatif

Undang-undang negara telah berhadapan dengan cabaran yang sangat besar apabila dua orang wanita Islam yang memakai tudung sepenuhnya telah mencabar larangan tersebut di mahkamah Perlembagaan Negara pada Jumaat yang lepas. Laporan dari media Belgium.

“Kami mengambil kira, undang-undang pencerobohan terhadap hak-hak asasi seperti kebebasan agama dan kebebasan bersuara adalah tidak seimbang,” berkata Ines Wouters, seorang peguam wanita. Laporan dipetik didalam akhbar La Libre.

Langkah ini cukup bebeza dengan tatacara hidup dalam undang-undang Negara,” kata Wouters.

Pesuruhjaya hak asasi manusia Majlis Eropah, Thomas Hammberg telah mengkritik pengharaman berniqab dan burqa minggu ni. Beliau berkata langkah itu lebih kepada mengancam wanita dan bukan menyekat kebebasan mereka.

" Malah, pengharaman ini mungkin bertentangan dengan piawian Eropah dalam menjaga hak asasi kemanusiaan, terutama hak dalam menghormati dan menjaga hal peribadi individu. Cara pemakaian sebilangan kecil dari wanita ini telah digambarkan sebagai masalah utama yang memerlukan perbincangan dan undang-undang segera," katanya.


Sumber : Al-Jazeera , Media Indonesia
Posted by I love Islam at 7:43 AM
Labels: Dunia Islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan