Ahad, 12 Jun 2011

tazkirah hari ini...

dipetik dari group gabungan mahasiswa luar negara:Buat ikhwah dan akhwat yg dirahmati ibadah yg amat mudah ini, yang punyai kekuatan dakwah yang besar di sisi nya, yang sering dilupakan dan tidak menjadi kebiasaan kita:

Dari Abu Hurairah ra., Rasulullah saw. bersabda,
"Barangsiapa menjenguk orang sakit atau mengunjungi saudaranya sesama muslim kerana Allah, maka malaikat akan berseru kepadanya, 'Kamu dalam keadaan baik dan baik pula tempat tujuanmu, kamu pun akan ditempatkan di syurga.'" (HR. Muslim)

Antara method berziarah dan membuat mad'u kita bertambah dekat pada kita, sedikit pengorbanan wang, demi jalan dakwah ini, tiada lah besar nikmatnya melainkan,kelak mad'u ini thiqoh pada kita..

Rasulullah saw. bersabda,
"Hendaklah kalian saling memberi hadiah, kerana hadiah itu akan menjadikan kalian saling mencintai." (HR. Malik dalam "Al-Muwatha"')
Hadith Riwayat Thabrani...
Dari Anas bin Malik r.a., dia berkata,kami bertanya," Ya Rasulullah, kami tidak akan mengamalkan semua kebaikan dan kami tidak akan mencegah kemungkaran sebelum kami meninggalkan semua kemungkaran." Maka Nabi saw. bersabda,"tidak, bahkan serulah kepada kebaikan meskipun kalian belum mengamalkan semuanya,dan cegahlah dari kemungkaran,meskipun kalian belum meninggalkan semuanya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan