Selasa, 7 Mei 2013

isu perkauman..

07 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menghidu sentimen perkauman yang seolah-olah telah disusun, menyeru kepada semua agar tidak terpedaya dengan sebarang permainan politik perkauman.

Ekoran daripada tindakan parti komponen Barisan Nasional yang memperjuang nasib kaum Cina, MCA yang telah menolak semua lantikan kabinet di peringkat negeri dan nasional sebenarnya telah mengkhianati pengundi.

“Memang benar MCA telah ditolak oleh sebilangan besar pengundi di seluruh negara, namun ia bukan alasan untuk MCA menolak pelantikan menteri dan seharusnya ia satu pengkhianatan kepada pengundi BN,” kata Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan.

Katanya, SAMM melihat situasi ini agak pelik, berkemungkinan untuk memberi tekanan kepada masyarakat Cina betapa tidak ada wakil Cina dalam senarai menteri kabinet berakhir PRU13 yang menyaksikan pola pengundian Cina memihak kepada Pakatan Rakyat.

Dari satu sudut yang lain, ujar beliau SAMM lihat ia satu taktik berbaur ugutan dan isu perkauman selepas ini menjadi 'makanan' kepada pihak yang rasis begitu mudah untuk dibakar.

“Sebagai kumpulan anak muda, SAMM tegaskan hasrat pemerintah untuk amal 'pecah-perintah' berskala besar, meletakkan Melayu itu kerajaan dan Cina itu pembangkang adalah satu kemunduran yang jelas,” ujarnya.

~via harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan